Geluiden uit de FABklas

Drumpads
Drumpads van Jonne

Het is de laatste tijd wat stil geweest op ons blog maar dat wil niet zeggen dat er niets is gebeurd! Integendeel, het gonsde en zoemde van bedrijvigheid in en rond de FABklas. We hebben in de tussentijd behoorlijk wat bezoek gehad. Onder andere natuurkunde docent en flip-de-klas koning Rob van Bakel kwam een kijkje nemen, net als Sjoerd Dirk Meijer, de uitvinder van Shrimpkey (homemade makeymakey). Beide waren super enthousiast! Inmiddels zijn er ook FABklassers op de gevoelige plaat vastgelegd. Wietse van Bruggen van Kennisnet is langs geweest om een film te maken over de FABklas en vijf FABklassers zijn naar de studio van Koos Breukel in Amsterdam afgereisd. Onze leerlingen hebben het geluk dat ze komend jaar op cover van hét onderwijsblad van12tot18 komen. Supergaaf natuurlijk!

We zijn heel blij met alle aandacht die we krijgen en hopen echt dat hierdoor veel mensen in aanraking met deze geweldige manier van onderwijs. Want daar is het ons om te doen!

Na elke bijeenkomst worden de leerlingen gevraagd een online formulier in te vullen met daarop drie vragen. Ben je tevreden over de bijeenkomst, heb je nog een tip voor de volgende keer en beschrijf in vijf zinnen wat je deze keer hebt gedaan. Hieronder volgen wat geluiden uit de FABklas. 

 

Het geluid van zagen

Fiets victor

Het zagende geluid komt van Victor! Hij is bezig met het maken van een houten fiets. Vaak werkt hij alleen in een aparte ruimte waar hij in no-time een dun laagje zaagsel om zich heen verzamelt. Victor (V4) werkt zeer zelfstandig en doelgericht aan zijn project. Dit zegt hij er zelf over:

Vandaag ben ik gaan werken aan een (dit keer houten) prototype voor mijn houten fiets. Ik heb nog een prototype gemaakt want als mijn fiets het in het klein doet weet ik zeker dat hij het ook in het groot doet en dat wist ik niet zeker met mijn andere prototype dat van een andere materiaal is. Ik kan de volgende keer misschien beginnen aan mijn echte fiets, ik moet nog even kijken hoe het allemaal loopt maar ik heb er wel nu al zin in!

Na de sessie waar het door Victor bestelde hout was binnengekomen was dit zijn reactie:

Ik begon vandaag met veel energie omdat ik veel wilde doen omdat ik voor het eerst aan mijn echte op ware grote houten fiets kon gaan werken. Ik begon met het tekenen van de stukken die ik vervolgens ging uit zagen. Mij werd op een zeker moment verteld dat het waarschijnlijk sneller zou gaan als ik de decoupeerzaag zou gebruiken. Dat bleek ook zou te zijn waardoor ik nu precies heb afgekregen wat ik deze les had willen doen. Ik ben dus SUPER tevreden.

Er zullen nog heel veel uitdagingen volgen om tot een werkende fiets te komen. Ik vertrouw erop dat hij die stuk voor stuk zal tackelen maar wat een plezier om hem zo aan het werk te zien.

Het geluid van vijlen

Merel en Mari (HV2 en MH2) hebben een groot deel van het project vijlend doorgebracht. De met de 3D-printer geprinte delen van hun robot bleken niet heel goed op elkaar te passen. Maar geduld en veel vijlen dus heeft dit probleem opgelost. Ze hebben behoorlijk wat tegenslagen gehad maar blijven er vrolijk onder en heel belangrijk, werken stug door. Dit is wat ze er zelf over zeggen:

Mari en ik zijn vandaag met het autootje verder gegaan. We hebben de wielen op de 3D printer uitgeprint en zijn die gaan vijlen tot de wielen op de goede maat waren zodat ze goed konden draaien.

Dit vond ik een hele leuke bijeenkomst! Merel en ik zijn veel verder met ons autootje gekomen. Het programmeren is goed gelukt. We hadden wel veel geduld nodig omdat het steeds niet werkte. Uiteindelijk lag het aan de motortjes die in plaats van 360 graden maar 270 graden konden draaien. Daarom gaan we volgende keer de motortjes ‘hacken’. Ik kijk nu al uit naar de volgende bijeenkomst!

Het doorzettingsvermogen van deze twee dames is geweldig! Die robot gaat er zeker komen!

Het geluid van drums

hi-hatDat geluid ontbreekt nog in de FABklas maar Jonne (V4) werkt er hard aan om dat te veranderen. Nou ja hard, gezelligheid is ook belangrijk! Daarnaast heeft Jonne veel nevenprojecten. Ze heeft met Rob van Bakel gewerkt aan de Sunbeam, een lichtzoekende robot. Daarnaast helpt Jonne graag en denkt ze vaak mee met projecten van anderen. Dit zijn haar woorden:

Ik ben verder gegaan aan mijn drumset. Het enige wat ik nu nog moet doen is de arduino programmeren en een frame maken voor de pads. Niet heel productief bezig geweest deze vrijdag maar het was erg gezellig!

Ik heb gewerkt aan een gitaarversterkertje die ik aan het maken ben bij NLT. Eerst ben ik nog best wel lang bezig geweest om de speaker uit een box te slopen en het uitvogelen van het schema neemt ook veel tijd in beslag, dus ik was lekker bezig. Heeel veel gedaan maar helaas niet heel veel verder gekomen. Het was wel supergezellig :)

De laatste bijeenkomst heeft ze met de lasercutter mooie drumpads gemaakt voor haar opvouwbare drumstel. Het materiaal waaruit Jonne de drumpads maakt hebben we nog niet eerder in de lasercutter gehad maar blijkt supergeschikt! Een ontdekking! Nog heel even en dan klinkt het geluid van drums door de FABklas.

Het gehuil van de lasercutter

Je kan het niet anders omschrijven dan huilen. Wanneer de lasercutter aan staat klinkt het door de FABklas. Door Quinty en Tim (beide H5) staat de lasercutter vaak aan. Ze zijn met een zeer ambitieus project bezig. De heren maken een schaakspel dat door robot-armen wordt gespeeld. Je kan dan online tegen een speler spelen die achter een fysiek schaakbord zit. Of van twee mensen die online spelen zien wij de fysieke stukken bewegen. Wat een super vet idee! Alleen al het programmeren van de robotarmen is een hele uitdaging. Gelukkig beheerst Tim zo’n 40 (!) programmeertalen. Wij als docenten hebben al meermalen onze kin van de schoenen af kunnen halen.

Het was weer een geweldige dag vandaag. We zijn bezig geweest met het ontwerpen van het bord dat wij gaan bouwen, daarnaast hebben we een aantal belangrijke dingen onderzocht die te maken hebben met de bouw van het bord. Ook zijn we bezig met het besturingssysteem en de elektronica die in het bord zal draaien.

Samen met Quinty vormt Tim een superteam. Ze komen binnen, gaan aan de slag en lossen alle problemen zelf op. De gedrevenheid en de inventiviteit is geweldig. Alleen het inschatten van de tijd is soms nog lastig maar wat kunnen deze mannen veel!

Het geluid van soep slurpen

StijnOp sites zoals Instructables kun je handleidingen vinden voor een heel wapenarsenaal. Dit heeft vaak een zekere aantrekkingskracht op de jongens van de FABklas. Zo ook bij Stijn (V2). Hij wil graag ‘hidden-blades’ maken. Iets wat uit het computerspelletje ‘Assassin’s Creed’ komt. In principe willen we niet dat er wapens worden gemaakt maar Stijn was zo enthousiast dat we tot een deal zijn gekomen. Hij maakt zijn ‘hidden blades’ van hout en maakt voor mij nog een ‘hidden spoon’ zodat ik altijd en overal soep kan eten. De handen werden geschud en Stijn ging aan de slag. Hier een aantal bijdrage over het maken van de blades:

Ik ben begonnen met het maken van een hidden blade van hout, ik heb een goed begin gemaakt, maar ik ben nog lang niet klaar. Er moet nog veel verbeterd worden, en ook moet die nog geperfectioneerd worden. Dit was de allerkeukste les tot nu toe.

Ik heb geprobeerd verder te komen met de hidden blade, maar ik ging drie stappen terug en twee stappen vooruit , de volgende keer ga ik hopelijk wel een beetje vooruit.

Verder gewerkt aan de 2 hidden blades, deze zijn de echte versie. Dat houd in dat ze goed zijn afgewerkt. Ze liggen nu thuis en de volgende keer neem ik ze mee om ze nog iets beter af te stellen en met klittenband iets maken voor aan je arm. Wie weet ga ik ze nog verfen. Ik vond dit de beste ”bijeenkomst” tot nu toe want ik was voor mijn gevoel net begonnen en het was al weer 7 uur. Huh? Ik ben lekker opgeschoten en kijk zeker weer uit naar de volgende keer!

De laatste paar stappen gedaan en de hidden blade is daarom nu ook af! Op het einde nog iets verbeterd en daarna opgeruimd, maar toen ben ik de hidden blades kwijt geraakt. Hopelijk liggen ze in de bak met alle andere projecten. Zo niet ga ik ze opnieuw maken. Ook kwamen er mensen om te kijken, we hadden daar natuurlijk geen last van. Blijkbaar weet niet iedereen wat ik bedoel met ”hidden blade” dus hier een klein linkje: http://youtu.be/QWYnWY3c8T8. De hidden blade in de video is niet die van mij, en ziet er ook anders uit, maar het idee is hetzelfde.

De allerlaatste stappen afgemaakt. De hidden spoon is nu af. Aan het einde kwam mijn vader langs, hij was erg enthousiast! Volgende keer ga ik lekker aan de slag met hele kleine projectjes, terwijl ik een nieuw project aan het bedenken ben. Het lijkt me leuk om (grappige) kussens te maken voor in mijn kamer.

Stijn heeft woord gehouden en ik ben nu een trotse bezitter van een ‘hidden spoon’. Geen bordje soep is meer veilig. Goed gedaan Stijn!

Er zijn nog veel meer geluiden die de moeite waard zijn om te delen. Het leukst zijn ze live dus ik herhaal het nogmaals: begin ook een FABklas! Het hoeft niet moeilijk te zijn!


 

Op vrijdag 23 mei hoop ik bij de slotbijeenkomst van de onderwijspioniers nog een keer het verhaal van de FABklas te delen voor een groter publiek. Het opzetten van de FABklas was niet mogelijk geweest zonder de subsidie van de onderwijspioniers. Heb jij een geweldig idee en zoek je een stimulerende omgeving, ondersteuning en geld dan kan je je tot 1 juni hier aanmelden! Doen!

Geef een reactie