Nog heel even en dan start FABklas

Het duurt niet lang meer of we gaan beginnen. Het inschrijven voor FABklas is gestart en op 29 november staat de eerste bijeenkomst op het programma. We zijn reuze benieuwd welke 15 leerlingen zich in dit avontuur met ons willen storten. Want een avontuur gaat het worden. We hebben nog geen idee waar het naar toe gaat, welke dingen er gemaakt gaan worden, of en wat er geleerd gaat worden. Alles ligt open, docent en leerling leren met elkaar.

De achterliggende periode heb ik me vooral verdiept in de achtergrond van de maker movement (#makermovement) en maker education (#makered). Hoe doen andere fablabs/makerspaces het? Wat voor apparatuur hebben ze? Gelukkig is er ontzettend veel te vinden bijvoorbeeld deze inventarislijst of deze handleiding voor een makerspace. Voor wie interesse heeft en compact alles bij elkaar in één boek wil hebben is Invent To Learn een aanrader, of beter, een must.

Met FABklas willen we een ruimte creëren waar onze leerlingen zelf, naar eigen idee, dingen kunnen maken. Op onze school hebben we behoorlijk wat apparatuur (houtbewering, lasercutter, vacuümvormer, 3D-printer) en materiaal (arduino’s, elektronica, LEGO mindstorms) tot onze beschikking. Je zou kunnen zeggen dat het al een makerspace is. En dat is het ook: elke eerste maandag van de maand komen o.a. een aantal docenten en oud-leerlingen bij elkaar om dingen te maken. (zie www.plakkenenknippen.nl) Met FABklas hebben we een subsidie hebben gekregen waardoor er ruimte is om materiaal aan te schaffen. Ik ben op zoek gegaan naar apparatuur en materiaal wat toegankelijk is voor onze leerlingen en tegelijkertijd op veel manieren is in te zetten. Het is een hele lijst geworden maar hieronder vind je drie voorbeelden.

 

Geef een reactie