We zijn begonnen hoor…

Het is vlak voor de kerstvakantie en we hebben er net twee bijeenkomsten opzitten van FABklas. Wat ongeveer een jaar geleden begon als een idee, is nu ineens werkelijkheid. Dat is het mooie van de subsidie van de onderwijspioniers: je kunt het zelf naar eigen inzicht invullen. Om eerlijk te zijn was ik stikzenuwachtig voor de eerste bijeenkomst. Was alles er? Vinden we de goede toon? Het is natuurlijk geen les. Uit de ervaringen met ons eigen knutselclubje plakkenenknippen weet ik dat het begin lastig is. Iedereen moet even op gang komen, een project vinden om in te kruipen.

leanbord
Leanbord FABklas

Om 16.00 uur op vrijdagmiddag stonden er 15 leerlingen en 3 collega’s (in hun vrije tijd, van één zelfs de vrije dag!) klaar om te beginnen aan het avontuur. Beginnen met de huishoudelijke mededelingen; daar ontkom je niet aan maar gelukkig was het lijstje kort. Het is geen les. Telefoons, eten, drinken, het mag allemaal. Er is maar weinig wat moet.

Dit moet wel:

  • We starten als groep om 16.00 uur, staand om het leanbord (zie foto) Elke leerling vertelt wat hij/zij deze keer van plan is te doen en of daar nog hulp bij nodig is.
  • Vanaf 17.00 uur mag er gegeten worden (er zijn broodjes en beleg)
  • Om 18.30 uur verzamelen we om het leanbord en vertelt iedereen wat er die dag is gedaan. Daarna is het gezamelijk opruimen. Meer is het niet.
  • Nog één ding dan. om een bijdrage te leveren aan dit blog vraag ik de leerlingen om in ongeveer 5 zinnen te vertellen wat ze hebben gedaan. Hieronder een greep uit de reactie tot nu toe.

“Vandaag ben ik samen  bezig geweest met programmeren wat wel redelijk lukte. Ook hebben we een 3D autootje geprint als prototype voor onze spionage auto. Helaas was het autootje nog niet helemaal af toen we naar huis moesten.”

“Ik heb een beetje met MakeyMakey zitten kloten, de mogelijkheden bekeken, en geleidende verf (Bare Conductive) uitgeprobeerd op stukjes hout. Die heb ik op de MakeyMakey aangesloten, en met een voorgeprogrammeerd programma had ik dan al een soort van drums. Voor de rest heb ik nog niet heel veel uitgevoerd :)”

“Een goede uitleg gekregen over alles wat, over en hoe de fabklas werkt. Ik vond het trouwens best goed georganiseerd. Ik heb vooral geknutseld met de LittleBits en rondgekeken bij andere fabklassers. Ook heb ik snel een lamp met sensor gemaakt in het groen. Helaas werkt een sensor niet als een schakelaar en werkt dus alleen als je er blijft boven bewegen. Ik heb na de les daarom een schakelaar besteld. Volgende keer ga ik dus daar aan verder. Ik kan niet wachten tot de volgende keer!”

“Verder gewerkt met de bestelde producten, geleerd over hoe je een led kan programmeren met Arduino en natuurlijk veel plezier gehad. Toen ik bezig was was mijn geduld opgeraakt en begon te experimenteren met een (eh… draaiding?) en een led. Toen ik thuis was ben ik begonnen aan een ander project van een fabklasser. Ik had een scherm liggen en heb er dit mee gedaan: http://youtu.be/zL_HAmWQTgA Tot de volgende keer!”

“Ik heb een ontwerp voor mijn fiets gemaakt. Ik heb hier vandaag een prototype van gemaakt. Ik heb ook gekeken naar wat voor glasvezel ik zou gebruiken om tussen het hout te plaatsen. Ik ga dus de volgende keer beginnen aan het maken van de echte fiets. Het was verder leuk om te zien hoe andere mensen ook een stap verder kwamen met de hulp die zij nodig hadden.”
Wat heb ik deze keer gedaan bij de FABklas? (30 November) Ik ben begonnen met het maken van mijn onbekijkbare scherm. Ik heb eerst de polarisatie filter van het scherm gehaald. Toen heb ik het scherm lijm vrij gemaakt met wat wasbenzine. Ik hoop de volgende keer een goed werkende bril te kunnen maken.”
“Wat heb ik deze keer gedaan bij de FABklas? (13 December 2013) Ik heb eerst van tevoren mijn onbekijkbare scherm afgemaakt. Daarna ben ik begonnen met het maken van een Spoutbot. Ik ben daar nu bijna op de helft mee en ik hoop het de volgende keer te kunnen afmaken. Het enige wat ik er verder over kan zeggen is dat het weer onwijs leuk was.”
Om leerlingen zo hard aan het werk te zien op vrijdagmiddag van 16.00 uur tot 19.00 uur is bijzonder. Dat ze het vervolgens ook nog eens heel leuk vinden en echt veel leren…tja…dat is…geweldig. Dat gaf een kick! Aan ons allemaal! Niet alleen de leerlingen stuiterden het lokaal uit naar huis… Daarom sluit ik me helemaal aan bij het volgende sentiment:
Ik kijk nu al uit naar de volgende keer, ook al betekent dat dat de vakantie voorbij is : )”

 

Geef een reactie